哲学対話を啓く漢文教材の開発-『孟子』告子上篇をめぐる対話を中心に-

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  • Development of Teaching Materials toward Philosophical Dialogue with a Focus on Mencius, Gaozi I

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抄録

type:Article

学生は、「対話」の場で、往々にして「意見は人それぞれ異なるものだ」と相対主義的にふるまうか、「依るべき正解」を他者に求める普遍主義的態度をとるかのいずれかである。二者は、対話の相手を理解しようと努めない点で同じであり、対話ではない。そこで、対話について「真理の追究という共通の目的をもった個人と個人が、対等の立場で、臨む議論」と再定義してみると、その典型を『孟子』の本性論争に見出すことができる。そこで、学習者を、そのテクスト内対話に、批判的思考力をもって参入させ、対等に、対話することを体験させる試みを行った。つまり、孟子・告子の所説、朱熹の注釈を、共通の真理を追究するための対話であると捉え、学生が当事者意識を持って、思索を深めていくための触媒として位置づけるプログラムを構築したのである。

In dialogue, students often behave in a relativistic manner, saying that everyone's opinion is different, or assume a universalist attitude that seeks the right answer they can depend on from others. The two are the same in that they do not try to understand the other side of the dialogue, and therefore, they are not having dialogue in a real sense. Therefore, I reconsidered the definition of dialogue and defined it as "a debate that individuals with the common goal of pursuing the truth are involved in on an equal footing." I found a typical example of this in the debate on the true human nature in Mencius. I made an attempt to make learners experience dialogue by participating in the dialogue within the text with critical thinking. I built a program which regards statements of Mencius and Gaozi and notes of Zhuxi as a catalyst which encourages students to understand them, pursue the same truth as a member of dialogue, and deepen their contemplation with ownership.

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