分散型リーダーシップの観点から分析する自由研究活動の運営-国立大学附属中学校におけるカリキュラム・マネジメントの事例-

書誌事項

タイトル別名
  • Management of Independent Research Project Analyzed from the Perspective of Distributed Leadership: Curriculum Management at a Junior High School Attached to a National University

この論文をさがす

抄録

type:Article

学校全体で行う大規模な学習活動では、適切な運営のためにリーダーシップが必要となる。その活動のカリキュラム・マネジメントにおいては、管理職や担当教員のみならず、他の教員や生徒も状況等に応じてリーダーシップを発揮することが望ましい。そのようなリーダーシップは分散型リーダーシップと呼ばれる。大規模な学習活動を分散型リーダーシップの観点から分析した実例は不足しており、分析結果は活動の運営の在り方に示唆を与えることが期待できる。そこで本研究では、国立大学附属中学校において、生徒が主体となり取り組む自由研究活動の運営がどのようなリーダーシップに支えられているのかを可視化することを目的とした。関連資料の分析および同校教員からの意見をふまえて、リーダーシップの関係を図解化した。その結果、3段階の伝達プロセスや、ゼミ担当教員の中核的なリーダーとしての役割、教員だけでなく生徒も含めた学校全体で分散的に相互作用が成立する体制の3点を見出すことができた。

Large-scale school-wide learning activities require leadership for proper management. In the curriculum management of such activities, it is preferred that not only the administration and teachers-in-charge exercise leadership appropriate to the situations but also other teachers and students. Such leadership is called distributed leadership. Examples of large-scale learning activities analyzed from the perspective of distributed leadership are lacking, and the results of the analysis are expected to provide suggestions on how the activities should be managed. Therefore, the purpose of this study was to visualize the kind of leadership that supports the management of an independent research project in which students take initiative at a junior high school affiliated with a national university. The relevant materials and the results of interviews with teachers were analyzed to illustrate the relationship between leadership. As a result, three points were clarified: a three-step communication process, a core leadership role of seminar teachers, and a system in which interactions between teachers as well as students are established in a distributed manner throughout the school.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ