日本におけるレッジョ・エミリア教育の展開と可能性 ―受容・導入期の様相と実践期の課題―

書誌事項

タイトル別名
  • Development and Potential of the Reggio Emilia Approach to Education in Japan ―Aspects of the Acceptance and Introduction Phases and Challenges in the Practical Application Phase―

抄録

本論は,日本への受容・導入期から実践期に移行しつつあるレッジョ・エミリア教育に関して正しく理解を深めるためには,何が問題や課題になるかについて考察する。第1に,レッジョ・エミリア市の子どもの造形芸術の背景にある造形原理や教育原理を正しく把握する必要がある。第2に,幼児教育を基礎から学び,子どもの造形表現を研究し,美術制作と鑑賞に従事できる「アトリエリスタ」養成の仕組み作りが要請される。第3に,日本の保育理念である「遊び=学び」の上位概念として「プロジェクト」を位置付け,根本的な保育理念の転換が求められる。第4に,子どもの主体性を大切にした保育実践のために,年間行事を精選しなければならない。第5に,これまでの日本の保育記録の仕方を「ドキュメンテーション」に代替できるかどうかの検討が不可欠である。

As the Reggio Emilia approach is transitioning from the period of acceptance and introduction to the period of practical application in Japan, this paper discusses the issues and challenges that need to be addressed to gain a more profound and accurate understanding of this educational approach. First, it is necessary to accurately grasp the formative and educational principles behind the artistic development of children in the city of Reggio Emilia. Second, there is a need to create a system for training “atelieristas” who can study the foundations of early childhood education, research children’s formative expressions, and engage in art production and appreciation. Third, a fundamental shift in the philosophy of childcare is required, positioning “project” as a higher-level concept over the Japanese childcare philosophy of “play = learning.” Fourth, annual events must be carefully selected for childcare practices that value children’s autonomy. Fifth, it is essential to examine whether “documentation” can replace the conventional Japanese way of recording childcare.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ