- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
The Current State of Reflection Practices Among 5th-Grade Elementary Students and the Development of a Support System Utilizing Generative AI
-
- SUNAMI Takuya
- Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education
-
- NAGATA Tomoko
- Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 小学校5年生の振り返りの実態と生成AIによる支援システムの開発
Search this article
Description
本研究は,小学校5年生を対象に振り返り活動の実態調査を行い,課題を明らかにした上で,生成AIを活用した個別最適な振り返り支援システムの開発を目的とした。質問紙調査と振り返りの記述分析の結果,学習者は振り返りの重要性を認識しているものの,内容や書き方の困難さ,記述量のばらつきなどの課題が明らかになった。さらに,「学習内容を現在や過去の学習内容と関係付ける振り返り」と「学習内容を一般化する振り返り」が困難であることが確認された。これらの課題を解決するため,対話型生成AIを活用した振り返り支援システムを開発した。このシステムは,学習者の記述に基づいて具体的な個別の質問やフィードバックを生成し,振り返りの質を高めることを目的としている。 今後は,開発したシステムを実際に小学校5年生の振り返りで活用し,その効果を検証することで,振り返り活動の新たな可能性を探ることが期待される。
Journal
-
- The Study Meeting Reports of The Japan Association for Educational Media Study
-
The Study Meeting Reports of The Japan Association for Educational Media Study 58 (0), 6-11, 2025-02-16
Japan Association for Educational Media Study
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390021846535755520
-
- ISSN
- 24350729
- 13448153
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
-
- Abstract License Flag
- Disallowed