第1回共用試験医科CBTトライアルの統計解析

  • 仁田 善雄
    東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 奈良 信雄
    東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 石田 達樹
    東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター
  • 福島 統
    東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター 東京慈恵会医科大学医学教育研究室 共用試験実施機構医学系問題作成分科会
  • 齋藤 宣彦
    聖マリアンナ医科大学内科 (代謝・内分泌) 共用試験実施機構医学系問題作成分科会
  • 福田 康一郎
    千葉大学大学院医学研究院自律機能生理学
  • 高久 史麿
    自治医科大学 共用試験実施機構
  • 佐藤 達夫
    東京医科歯科大学医歯学教育システム研究センター

書誌事項

タイトル別名
  • Report of the First Trial of Nationwide Common Achievement Test-Computer-Based Testing in Medicine
  • ダイ1カイ キョウヨウ シケン イカ CBT トライアル ノ トウケイ カイセキ

この論文をさがす

説明

The first trial of common achievement test-computer-based testing was held from January through August 2002. The number of examinees was 5, 693, of whom 5, 676 were analyzed. Single-best-answer, five-choice questions were used. The highest score was 92 points, the lowest score was 19 points, and the average score was 55.9±10.2 points (standard deviation). Scores were distributed normally. The test sets did not differ significantly in difficulty, although test-set items differed for each student. The percentage of correct answers, the ∅-coefficient, and the point-biserial correlation coefficient were calculated for each category of the model core curriculum. The percentage of correct answers was highest in category A of the model core curriculum, and percentages of correct answers were similar in categories B, C, D, E, and F. The ∅-coefficient and the correlation coefficient were low in categories A and F and were highest in category C. Although the percentage of correct answers in this trial was lower than expected, many test items had discriminatory power. The Test Items Evaluation Subcommittee is now evaluating test items, determining pool items, and revising new test items for the second trial and expect to compile a useful item bank.

収録刊行物

  • 医学教育

    医学教育 35 (2), 111-118, 2004

    日本医学教育学会

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

参考文献 (5)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ