- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Discomforts Appreciated through an Experiment of Wearing Diaper
-
- UETAKE Momoko
- <I>Tokyo Kasei Gakuin Junior College</I>
-
- SHOJI Satoe
- <I>Tokyo Kasei Gakuin Junior College</I>
Bibliographic Information
- Other Title
-
- おむつ実装着実験を通して認識できるつけ心地―生活系学生の教育のための検討―
- ―生活系学生の教育のための検討―
Search this article
Description
手部装着実験からでは認識できない, 実装着によるおむつの「つけ心地」を明確化し, 生活系学生の教育に「おむつの実装着実験」を取り入れることの検討を行った.実装着の実験条件は, おむつの種類 (紙おむつ, 布おむつ, 布おむつ+紙パッド) , 排尿の種類 (実排尿, 人工尿) , 被験者の姿勢 (椅座位, 仰臥位) の3条件とし, 被験者 (成人女子2名) は, 実装着90分の間に, 15分間隔で装着感, 精神状況等を自由記述した.<BR>その結果, 自由記述では多くの不快感が訴えられ, 手部装着では得られない項目として, 「おむつ装着・排尿の問題」として3項目, 「吸水・姿勢保持の問題」として2項目, 「装着持続の問題」として2項目, 「精神的問題」として5項目の, 計12項目が認められた.実験効果の高い条件は, 「実排尿」「仰臥位」で, 「おむつの種類」によって効果的な「精神的問題」は異なった.<BR>生活系の学生を対象とする教育では, 手部装着実験から始めて, 実装着実験は段階的選択制にする方法をとり, これらの指導は実装着実験を体験した教員が行う, という方法を提案した.
Journal
-
- JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES
-
JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES 47 (12), 785-795, 2006
The Japan Research Association for Textile End-Uses
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282679182880640
-
- NII Article ID
- 130003819918
-
- ISSN
- 18846599
- 00372072
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed