A Trial of Problem-based Learning on Elderly Patients in Nursing Homes

  • Matsuka Yoshizo
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Nawachi Kumiko
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Kimura Aya
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Kanyama Manabu
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Minakuchi Hajime
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Mino Takuya
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Maruhama Kotaro
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Maekawa Kenji
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Fujisawa Takuo
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Sonoyama Wataru
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Mine Atsushi
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences
  • Kikutani Takeshi
    Rehabilitation Clinic for Speech and Swallowing Disorders, The Nippon Dental University
  • Kuboki Takuo
    Oral Rehabilitation and Regenerative Medicine, Okayama University Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences

Bibliographic Information

Other Title
  • 施設に入所している要介護高齢者の問題点を抽出する<BR>テュートリアル演習の試み

Search this article

Abstract

われわれは要介護高齢者施設に歯学部4年生を引率し, 要介護高齢者にインタビューや口腔内診査を行うことにより, 高齢者に対する理解を深め, 臨床上の問題点を抽出させるテュートリアル演習を行った。対象は, 2009年度岡山大学歯学部4年生58名である。学生は少人数グループ (6~7名) に分かれ, 施設見学前に担当患者の情報シート (年齢, 病歴, 職歴, 介護度, 口腔内所見, 食形態など) を用いて予習を行った。その後, 学生は施設に赴き, グループ単位で要介護高齢者や介護者に対してインタビューを行い, その高齢者に生じている医学的, 精神·社会的な問題を抽出した。この症例検討を起点とし, 高齢者の問題点を解決するための方策について, われわれは問題発見解決型テュートリアル演習 (少人数グループの学生により, 患者の問題点·解決策を各グループでディスカッションする演習) を行った。演習前後に, 臨床研究に関連した用語の理解度を聞く項目 (9項目), 要介護高齢者に関連した用語の理解度を聞く項目 (5項目), 臨床決断に不可欠な要素の理解度を聞く項目 (10項目) などに関して学生は自己評価アンケートに回答した。<BR>その結果, 臨床研究に関連した用語の理解度, 要介護高齢者に関連した用語の理解度, 臨床決断に不可欠な要素の理解度の全項目において, 演習後のスコアの上昇が認められた。

Journal

  • Ronen Shika Igaku

    Ronen Shika Igaku 26 (1), 36-45, 2011

    Japanese Society of Gerodontology

References(17)*help

See more

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top