1 kW 級室温磁気ヒートポンプの開発

  • 宮崎 佳樹
    (公財)鉄道総合技術研究所 浮上式鉄道技術研究部 低温システム
  • 池田 和也
    (公財)鉄道総合技術研究所 浮上式鉄道技術研究部 低温システム
  • 長谷川 均
    (公財)鉄道総合技術研究所 浮上式鉄道技術研究部 低温システム
  • 平野 直樹
    中部電力(株)電力技術研究所 流通グループ 超電導チーム
  • 野口 芳直
    東京工業大学 大学院総合理工研究科
  • 岡村 哲至
    東京工業大学 大学院総合理工研究科
  • 裵 相哲
    サンデン(株) 開発本部研究開発部
  • 川南 剛
    神戸大学大学院 工学研究科

書誌事項

タイトル別名
  • Development of 1 kW-class Magnetic Heat Pump
  • 1kWキュウ シツオン ジキ ヒートポンプ ノ カイハツ

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抄録

Railway Technical Research Institute has been studying a magnetic refrigerator for train air-conditioners. Hydrochlorofluorocarbons (HCFCs) are used in the conventional air-conditioners. The development of HCFC-free systems or the usage of substances which have minimal greenhouse effect is required because the problem with HCFCs is that they cause global warming. Magnetic refrigeration technology has the potential of high efficiency without the use of Freon gases. A prototype magnetic refrigerator has been developed. It consists of fixed active magnetic regenerator (AMR) beds and Halbach-arrayed NdFeB magnets with a peak field of 1.5 Tesla rotating over the beds. Each bed is packed with sphere gadolinium (Gd) or Gdbased compounds. The system has a maximum cooling capacity of 1.4 kW. Several cascade patterns of the packed materials in the AMR beds were evaluated and a maximum temperature span of 21.3 K was obtained.

収録刊行物

  • 低温工学

    低温工学 50 (2), 80-87, 2015

    公益社団法人 低温工学・超電導学会 (旧 社団法人 低温工学協会)

被引用文献 (1)*注記

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参考文献 (1)*注記

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