Practical Consideration on the Factors of the Enthusiasm in ICT Utilization at Schools : Based on the Comparison among 3 Teachers' Life Histories in UK
-
- KIHARA Toshiyuki
- Faculty of Education, Osaka Kyouiku University
-
- NONAKA Yoichi
- College of Education and Human Sciences, Yokohama National University
-
- HORITA Tatsuya
- Division of Teacher Profession, Graduate School of Education, Tamagawa University
-
- TAKAHASHI Jun
- Faculty of Human Development, University of Toyama
-
- TOYODA Michitaka
- Faculty of Education, Wakayama University
-
- KISHI Makiko
- School of Global Japanese Studies, Meiji University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 教師のICT活用に対する熱意に影響を及ぼす要因の具体的検討 : 英国の教師たちの実践史の分析を通じて
- キョウシ ノ ICT カツヨウ ニ タイスル ネツイ ニ エイキョウ オ オヨボス ヨウイン ノ グタイテキ ケントウ : エイコク ノ キョウシ タチ ノ ジッセンシ ノ ブンセキ オ ツウジテ
Search this article
Abstract
ICT活用に対する熱意に影響を及ぼす要因を具体的に検討するために,英国の3人の教師に「ICT活用に関する熱意」曲線を描いてもらい,それに影響を与えた事象を語ってもらった。3者の曲線の共通性や個々の独自性を明らかにした後,それらに影響を及ぼす要因を,個人的要因,環境要因に整理した.また,環境要因については,ICTの使いやすさという教師たちの感情を伴うものであることを確認した.これらの結果をもとに,ICT活用に対する熱意に影響を及ぼす要因の関係性をモデル化した.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 37 (Suppl.), 85-88, 2013
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details
-
- CRID
- 1390282680204892160
-
- NII Article ID
- 110009958534
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 025387310
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed