The Relationship between Understandability and Presentation Timing among Illustrations, Closed Captioning, and Visual Cue in Multimedia Manuals
-
- SHIMADA Hideaki
- Faculty of Education, Shinshu University
-
- KITAJIMA Muneo
- Center for Service Research, National Institute of Advanced Industrial Science and Technology
Bibliographic Information
- Other Title
-
- マルチメディアマニュアルにおける視覚的手がかりの提示タイミングと分かりやすさの関係
- マルチメディアマニュアル ニ オケル シカクテキ テガカリ ノ テイジ タイミング ト ワカリ ヤスサ ノ カンケイ
Search this article
Abstract
マルチメディアマニュアルの分かりやすさを向上させるため,3種の構成要素(画像,字幕,視覚的手がかり)の適切な提示タイミングを心理実験により同定した.題材として,PCソフトウェアの操作手順を利用した.実験参加者は,1秒単位で3種の構成要素の提示タイミングが操作されたマニュアルの一場面を見て,分かりやすさを主観的に評価することを求められた.その結果,分かりやすいと評価される条件は,画像と字幕が提示された後に視覚的手がかりが単独で提示されることであることが明らかになった.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 34 (Suppl.), 13-16, 2010
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282680204983936
-
- NII Article ID
- 110008506667
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 11004180
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed