- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
The Effects of Strategies of Note-Taking on Learning
-
- SAITO Hitomi
- Faculty of Education, Aichi University of Education
-
- GENDA Masahiro
- Faculty of Education, Aichi University of Education
Bibliographic Information
- Other Title
-
- ノートテイキングにおける方略使用の効果に関する検討
- ノートテイキング ニ オケル ホウリャク シヨウ ノ コウカ ニ カンスル ケントウ
Search this article
Description
本研究では,ノートテイキングにおける方略の使用が学習内容の理解に与える効果について検討した.調査1では,学習者のノートから6つの方略(箇条書き・強調・図表・下線・囲み・矢印)を抽出した.調査2では,方略使用の数やノートに書かれた重要なキーワードの数とテストの関係について検討した.調査2の結果から,理解度の高い学習者は低い学習者に比べ,(1)学習内容においてポイントとなる内容をより多く抽出できていること,(2)ノートテイキング方略を多く使用していることが確認された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 31 (Suppl.), 197-200, 2008
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282680205159168
-
- NII Article ID
- 20001457178
- 110006794787
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 9381798
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- journal article
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL Search
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed