Distance Learning with Video Mediated Communication Systems and its Effects on a Follow-up Face-to-Face Meeting
-
- OKUBAYASHI Taiichiro
- Graduate School of Human Sciences, Osaka University
-
- MORI Hideki
- Center for Innovative Teaching and Learning, Tokyo Institute of Technology
-
- MAESAKO Takanori
- Graduate School of Human Sciences, Osaka University
-
- MORIKAWA Osamu
- Graduate School of Sciences and Technology for Innovation, Yamaguchi University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 遠隔映像対話環境を用いた事前交流とその後の対面交流への影響
- エンカク エイゾウ タイワ カンキョウ オ モチイタ ジゼン コウリュウ ト ソノゴ ノ タイメン コウリュウ エ ノ エイキョウ
Search this article
Abstract
<p> 本研究では,空間共有可能な遠隔映像対話環境「超鏡」(HyperMirror)を用いた奈良-シンガポール間の遠隔学習が,その後の対面交流にどのように影響するかの質問紙調査をもとに分析を行った.まず,事前交流時における「超鏡」を利用した影響を探るために重回帰分析を行ったところ,「コミュニケーションがとれる」「相手の雰囲気が伝わる」「相手の声が分かる」ことが重要であることが示唆された.さらに,これらをもとに対面交流への影響を分析した結果,交流相手の雰囲気を知っておくことが,対面交流時の緊張を和らげることが示唆された. </p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 40 (Suppl.), 213-216, 2017
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282680205738752
-
- NII Article ID
- 130005437614
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 027861352
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed