-
- 横井 紘子
- お茶の水女子大学大学院
書誌事項
- タイトル別名
-
- A Study on Grasping "Play" in Early Childhood Care and Education :
- 保育における「遊び」の捉えについての一考察--現象学的視座から「遊び」理解の内実を探る
- ホイク ニ オケル アソビ ノ トラエ ニ ツイテ ノ イチ コウサツ ゲンショウガクテキシザ カラ アソビ リカイ ノ ナイジツ オ サグル
- ―現象学的視座から「遊び」理解の内実を探る―
- Exploring the Reality of Understanding "Play" from a Phenomenological Point of View
この論文をさがす
説明
The purpose of this study is to clarify how we grasp the concept of "play in early childhood through examining two episodes from the author's experience. The analysis is based on some phenomenological theories, especially those of J. Henriot, M. Merleau-Ponty and F. Kummel. Findings are as follows. First, "play" exists when we name a child's behavior "play" or recognize it to be "play" Second, the above-mentioned action is not only useful but also a cause of "misunderstanding" in my process of comprehension. Third, when I grasp a child's experience, it synchronously transforms my existence. Finally, it is necessary to break away from a tendency of closed perception in order to transcend this misunderstanding and reach a new understanding.
収録刊行物
-
- 保育学研究
-
保育学研究 44 (2), 189-199, 2006
一般社団法人 日本保育学会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282680746320896
-
- NII論文ID
- 110006197722
-
- NII書誌ID
- AN10378027
-
- ISSN
- 24241679
- 13409808
-
- NDL書誌ID
- 8635701
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
-
- 抄録ライセンスフラグ
- 使用不可