- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
A Report of the Survey Research on the 9^<th> Graders' Sense of the Usefulness of Science Knowledge : A Comparative Analysis to the Attainments of Other Subjects
-
- SHIMIZU Kinya
- Hiroshima University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 中学校3年生時における理科知識の有用感に関する調査報告 : 他教科との比較分析
Search this article
Description
本稿は、義務教育終了段階にある中学校3年生を対象に、理科で学習した知識や概念の有用感について明らかにすることを目的とする。そのために調査を行い、①他教科との比較、及び②一般成人との比較を行なった。その結果、以下の点が明らかとなった。① 理科学習および理科で学習した知識や概念について、中学校3年生の有用感は他教科と比較した場合、11教科中8位に属し、芸術系教科群を除くと、最も有用感が感じられていない。② 一般成人との比較においては、理科の有用感について相対的な順位で比較した場合、一般成人と比べるとより有用感が感じられる教科であるといえる。
Journal
-
- JSSE Research Report
-
JSSE Research Report 19 (3), 51-54, 2005
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282681087210368
-
- NII Article ID
- 110002695384
-
- NII Book ID
- AA11161696
-
- ISSN
- 18824684
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed