<劇の文学>とジェンダー・パフォーマティヴ : 三島由紀夫「卒塔婆小町」、アクションとしての台詞(テーマシンポジウム 物語のパフォーマティヴ,<特集>物語のパフォーマティヴ)

書誌事項

タイトル別名
  • Theatrical Literature and Gender Performativity : Yukio Mishima's Sotoba Komachi, Script as Speech-act(Symposium Theme Papers : The Performative in Narrative,<Special Issue>"The Performative in Narrative)
  • 〈劇の文学〉とジェンダー・パフォーマティヴ : 三島由紀夫「卒塔婆小町」、アクションとしての台詞
  • 〈 ゲキ ノ ブンガク 〉 ト ジェンダー ・ パフォーマティヴ : ミシマ ユキオ 「 ソトバ コマチ 」 、 アクション ト シテ ノ セリフ

この論文をさがす

抄録

This essay looked into Sotoba Komachi, one of the "Modern Noh Plays" adapted by Yukio Mishima, by using Judith Butler's theory of gender performativity. Mishima viewed Noh as verse drama in which a script itself serves as a dramatic performance with a life of its own, and came to introduce playwriting techniques to his writing of original works. This essay understands his scripts as a play about a journey to acquiring male gender identity through the speech-act, while also pointing out that Mishima's theatrical world reveals the theoretical nature of gender and instability of norms.

収録刊行物

  • 物語研究

    物語研究 14 (0), 28-42, 2014

    物語研究会

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ