- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
1G2-I5 Revisiting the Philosophical Foundations of Conceptual Change Approach in Mathematics Education : On the Applicability of Lakatos's Theories
-
- SHINNO Yusuke
- Graduate School of Education, Hiroshima University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 1G2-I5 数学教育における概念変容研究の科学哲学的基礎の再考 : ラカトシュ理論の援用可能性について(科学教育各論,一般研究発表,次世代の科学力を育てる)
Search this article
Description
本稿の目的は,概念変容研究における科学哲学的基礎を再考し,数学的概念に関する概念変容を特徴づけるために,ラカトシュ理論の援用可能性を示す点にある。そのために,これまでの概念変容研究が依拠している科学哲学的理論を反省した上で,ラカトシュ理論に着目し,その要点を整理する。その上で,ラカトシュ理論の援用可能性として,数学教育固有の理論的枠組の構築に向けて,概念変容研究の基盤的側面と理論的側面への援用可能性を指摘する。
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 33 (0), 375-376, 2009-08-25
Japan Society for Science Education
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282681206650752
-
- NII Article ID
- 110007457522
-
- NII Book ID
- AN1035926X
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed