- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Study on Characteristics of Utterance by a Super-Teacher of Junior High School in Science Lesson
-
- GOTO Megumi
- Graduate School of Education, University of Miyazaki
-
- NAKAYAMA Hayashi
- Graduate School of Education, University of Miyazaki
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 中学校理科のスーパーティーチャー授業における教師の発話の特徴に関する研究 (2)
- −「地層X,岩石X」「雲のでき方」授業における問いに注目して-
- Focusing on the Questions in the Lessons of “Layer X, Rock X” and “Formation of Cloud”
Search this article
Description
<p>本研究では,中学校理科授業における望ましい発話のあり方を探るため,スーパーティーチャーによる「地層X,岩石X」「雲のしくみ」に関する理科授業での発話を分析した。同様の方法で教育実習生の授業も分析し,比較を行った。スーパーティーチャーによる授業では,発話の回数が多く,学習課題を意識させる問いがほとんどの場面で発せられているという特徴があるということが分かった。また,スーパーティーチャーによる「はい・いいえ」で回答可能な問いには,事実の確認や単に知識を問うだけものでなく,生徒の思考にゆさぶりをかけるための役割をする問いも見いだされた。</p>
Journal
-
- JSSE Research Report
-
JSSE Research Report 32 (2), 73-78, 2017-11-18
Japan Society for Science Education
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282763019249152
-
- NII Article ID
- 130007387541
-
- ISSN
- 18824684
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed