A development of programming lesson connected with social studies. −Through a practice for 5th grade to enrich one’s life “Tell information by using human pictogram”−
-
- Iwayama Naoki
- Elementary School Attached to Faculty of Human Development University of Toyama
-
- Ito Kazunari
- Aoyama Gakuin University
-
- Hasegawa Haruo
- University of Toyama
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 生活とつながるプログラミング教育の授業開発-5年「よりよい生活を送るために〜人型ピクトグラムで情報を伝えよう〜」の実践を通して-
Abstract
<p>小学校学習指導要領総則には「コンピュータ等を上手に活用してよりよい社会を築いていこうとする態度を育む」とある。小学校におけるプログラミングのねらいにはコンピュータと社会や生活とのつながりを意識することが大切であることから、本研究では、生活とプログラミングをつなげる授業実践を行った。実践を通して、生活の中にある課題を解決するためにプログラミングを活用していくことが、子供の態度育成と主体的な学びにつながることが明らかとなった。一方、プログラミングを行う上で必要な技能等を系統的に習得していくことが課題として残った。</p>
Journal
-
- Proceedings of Japanese Society of Digital Textbook
-
Proceedings of Japanese Society of Digital Textbook 7 (0), 1-2, 2018
Japan Society of Digital Textbook
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282763054787584
-
- NII Article ID
- 130007495743
-
- ISSN
- 24326127
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed