動物園における観察を支援するためのアニメーションを用いた学習コンテンツ:アザラシの形態と行動を観察する親子を対象としたパイロットスタディ

DOI Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Animation-Based Learning Contents for Supporting Scientific Observations of Animals in Zoos: A Pilot Study of Parents and Children Observing Seals’ Features and Behaviors
  • ドウブツエン ニ オケル カンサツ オ シエン スル タメ ノ アニメーション オ モチイタ ガクシュウ コンテンツ : アザラシ ノ ケイタイ ト コウドウ オ カンサツ スル オヤコ オ タイショウ ト シタ パイロットスタディ

この論文をさがす

抄録

<p>We developed and evaluated animation-based learning contents for supporting scientific observations of animals in zoos. The contents provide the viewpoints of scientific observation. In order to evaluate whether the contents support observation, we developed cases of contents for observable features and behaviors of the hind flippers, noses, and claws of seals, and implemented a workshop for parents and children. The participants of the workshop were 15 parent-child pairs. Their average age was 7.0 years (SD = 2.0). We analyzed the video data of these 15 parent-child pairs’ observations using the contents. The results show that most parent-child pairs were able to observe the seals’ features and/or behavior using animation-based learning contents.</p>

収録刊行物

  • 科学教育研究

    科学教育研究 42 (3), 210-224, 2018

    一般社団法人 日本科学教育学会

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ