統計教育に関する教授単元の開発研究 ― 意思決定能力育成へ向けた批判的思考を促す教授単元の提示 ―

書誌事項

タイトル別名
  • A Development Research on Teaching Unit about Statistics Education: Presentation of Teaching Unit Raising Critical Thinking for a Decision-Making Skill
  • トウケイ キョウイク ニ カンスル キョウジュ タンゲン ノ カイハツ ケンキュウ : イシ ケッテイ ノウリョク イクセイ エ ムケタ ヒハンテキ シコウ オ ウナガス キョウジュ タンゲン ノ テイジ

この論文をさがす

抄録

<p>   The purpose of this paper is to construct a framework of statistical thinking and to develop teaching unit about the statistics education.</p><p>   For this purpose, the author clarified a way of statistical thinking in order to decide a view on a development of teaching unit about statistics education, and considered on phenomena caught statistically and critical thinking for catching them.</p><p>   As a result, the author classified characteristics of the phenomena caught statistically into three, concreteness, operativity and variable tendency, and critical thinking into three, aspirant thinking, reflective thinking and analytic thinking. Through placing three characteristics on each apex of a triangle and linking their apices with each critical thinking, the author proposed the framework on a way of statistical thinking which attach great importance to critical thinking.  Finally, the author developed teaching unit “Estimate of the Number” about sample survey, made development of classes and analyzed each development through the framework on a way of statistical thinking.</p>

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ