自動列車運転装置を活用した最適省エネルギー列車ダイヤの実証試験

  • 渡邉 翔一郎
    独立行政法人自動車技術総合機構交通安全環境研究所
  • 佐藤 安弘
    独立行政法人自動車技術総合機構交通安全環境研究所
  • 古関 隆章
    東京大学 大学院工学系研究科電気系工学専攻
  • 水間 毅
    東京大学 大学院新領域創成科学研究科 先端エネルギー工学専攻
  • 田中 龍治
    (株)日立製作所 鉄道ビジネスユニット
  • 宮路 佳浩
    (株)日立製作所 鉄道ビジネスユニット
  • 磯部 栄介
    日本地下鉄協会 リニアメトロ推進本部

書誌事項

タイトル別名
  • Verification of Optimized Energy-Saving Train Scheduling Utilizing Automatic Train Operation System
  • ジドウ レッシャ ウンテン ソウチ オ カツヨウ シタ サイテキ ショウエネルギー レッシャ ダイヤ ノ ジッショウ シケン

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抄録

<p>We have been focusing on automatic train operation (ATO) as a suitable method to evaluate energy-saving operation effects and to improve speed profiles and scheduling. Our previous studies showed some methods of energy-saving operation using ATO. For example, one is to generate “hidden time”, for energy-saving control. Another is to use such a “hidden time” effectively and to apply energy-saving control such as coasting operation. This paper shows an additional method for energy saving by optimizing running time scheduling. ATO controls a train with accuracy such that the optimized schedule can be implemented to minimize the energy consumption. The speed profiles based on this scheduling were installed on the ATO system, and experiments were carried out on track. The results show that the proposed train control and optimized scheduling can save energy by 17% compared with conventional operation processes. The relationships between energy consumption and running time are explained in detail in this paper.</p>

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参考文献 (3)*注記

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