- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
-
- KAGA Eiko
- 広島大学大学院総合科学研究科
-
- MUNEJIRI Shuji
- 広島大学大学院総合科学研究科
Bibliographic Information
- Other Title
-
- チュートリアルのワークシートを用いた高校物理の授業実践と評価
- チュートリアル ノ ワークシート オ モチイタ コウコウ ブツリ ノ ジュギョウ ジッセン ト ヒョウカ
Search this article
Description
<p>物理を効果的に学ぶための様々な相互作用型授業法が研究開発されている。しかし多くの学校においては,これらの方法を本来の方法でそのまま授業に取り入れることは難しいかもしれない。本研究では本来の理想的な方法とは異なる不完全な方法ではあるが,Tutorials in Introductory Physics(TIP)のワークシートを用いた授業を高校 1 年生の通常の授業時間に 2 時間だけ導入することを3 期(計 9 クラス,生徒約 350 名)行い,その授業効果を調べた。力学概念調査を用いた授業評価は,不完全な TIP であっても,この授業は事後テストスコアの上昇に有効であることを示した。</p>
Journal
-
- Journal of the Physics Education Society of Japan
-
Journal of the Physics Education Society of Japan 68 (2), 87-92, 2020-06-10
The Physics Education Society of Japan
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390285697590653440
-
- NII Article ID
- 130007897128
-
- NII Book ID
- AN0021972X
-
- ISSN
- 24321028
- 03856992
-
- NDL BIB ID
- 030494655
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL Search
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed