小学校教員免許取得を希望する理科専門以外の学生の科学・技術への関与度,および理科の基本内容の理解度について

書誌事項

タイトル別名
  • ショウガッコウ キョウイン メンキョ シュトク オ キボウ スル リカ センモン イガイ ノ ガクセイ ノ カガク ・ ギジュツ エ ノ カンヨド,オヨビ リカ ノ キホン ナイヨウ ノ リカイド ニ ツイテ
  • Investigation of the Non-Science Major Students Who Will Take the Primary School Teacher License into the Extent of Their Engagement in Science and Technology and Understanding about the Basic Contents of Elementary School Science

この論文をさがす

説明

type:Article

小学校教員養成系のコースに所属する理科専攻以外の学生の,理科に関する意識や理解の実情を把握し,小学校専門教科理科の授業の改善について検討するため,大阪教育大学学生,および大阪青山大学学生を対象に,科学・技術への関与度(extent of engagement in science and technology)や,小学校理科の基本的な内容の理解度に関する調査を実施した。調査の結果,授業を改善するための基礎的な知見を,以下の通り得た。(1)理科を専攻しない大学生の科学・技術への関与度はあまり高くなく,小学校の若手教員や,同世代の一般市民よりも低い。(2)小学校理科の基本的な内容である「水のあたたまり方」の設問に対する大学学生の正答率はそれぞれ7割ほどであるが,水のあたたまり方を対流や密度と言った科学概念と関連付けて深く理解している学生は少ない。(3)科学・技術への関与度の高い層と低い層の間には正答率に有意な差は見られないが,正答者の理解度は高関与度層の方が高い傾向を示す。

We carried out a questionnaire survey on the non-science major students of Osaka-Kyoiku University and Osaka Aoyama University who will take the primary school teacher license to know the level of their awareness and understanding about science. As a result, we found that the non-science major students are less interested in science and technology than young primary school teachers. We also found that the students don't undersand so deeply about “How water become warm" in relation to convection and density. From this reseach we obtained some fundamental knowledge as below that could contribute to improve the science classes for non-science major students who will take the primary school teacher licence. (1) The extent of engagement in science and technology of non-science major students is not so high and lower than that of young primary school teachers and the general public in the same generation. (2)The correct answer rate of the students for the guestion about “How water become warm", a basic content of primary school science, is about 70%. However only a few students undersand so deeply “How water become warm" in relation to convection and density. (3)The correct answer rates of the high extent group and the low extent group of engagement in science and technology are almost same, however the high extent group tend to understand “How water become warm" deeper than the group of low extent.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ