書誌事項
- タイトル別名
-
- チョウカク ショウガイジ ニ タイスル オンガクカ シドウ ノ ゲンジョウ ト コンゴ ノ アリカタ ニ ツイテ
- The Current States and the Future Visions of Music Instruction to Children with Hearing Impairment
この論文をさがす
説明
type:Article
本研究では,聴覚障害児に対する音楽科指導の現状や今後の在り方を検討するために,聴覚特別支援学校小学部の音楽科指導に関する質問紙調査を実施した。第一次調査の結果,音楽科の4つの活動のうち音楽づくりの活動の実施率の低さ,指導の際の音の聴取における困難及び指導方法等での困難が多く挙げられた。また,活動毎の内容に関連する効果が児童に認められること等も明らかになった。第二次調査の結果,拡大楽譜や映像といった視覚的な教材の使用が,児童の理解や関心を促せること,理解度や授業に取り組む態度を重視する個人評価が実施されていることが分かった。聴覚障害児に対する音楽科指導の一層の充実には(1)ICT機器の充実度の違い,(2)教員間での情報交流の場の設定,(3)4つの活動毎の実施率のばらつき,という3点が課題と考えられた。
The purpose of this study is to understand the current states of music instruction and to envisage the ideal future visions to children with hearing impairment. This study conducted two-time questionnaire investigations to elementary department of school for the deaf. The first investigation was composed of basic questions about the teaching methods, and the second was more specific questions related to the results of the first investigation. In the results of the first investigation, it was shown that the rate of instruction of the activity of the making of music was low among four activity of the music instruction. The difficulty in the hearing of the sound in music instruction and the difficulty of the teaching methods were shown by the music teachers. And it was suggested that the learning effect associated with contents every activity was found in the children. The second investigation revealed the following 3 things. First, various visual materials are utilized in classes to promote understanding of children with hearing impairment. Second, the evaluation was made based on such things as individual efforts. Lasting, the use of ICT equipment was recognized both positively and negatively by the teachers. The future goal is to make use of the results shown above to improve the music instruction to children with hearing impairment.
収録刊行物
-
- 大阪教育大学紀要 第IV部門 教育科学
-
大阪教育大学紀要 第IV部門 教育科学 65 (2), 19-26, 2017-02-28
大阪教育大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390290699728859392
-
- NII論文ID
- 120006225044
-
- NII書誌ID
- AN00028222
-
- ISSN
- 03893472
-
- NDL書誌ID
- 028031937
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles