読みに困難のある児童に対するマルチメディアDAISY教科書等を活用した学習支援の効果 ─読み能力の経年変化を通じて─

書誌事項

タイトル別名
  • ヨミ ニ コンナン ノ アル ジドウ ニ タイスル マルチメディア DAISY キョウカショ トウ オ カツヨウ シタ ガクシュウ シエン ノ コウカ : ヨミ ノウリョク ノ ケイ ネンヘンカ オ ツウジテ
  • Effectiveness of Learning Support Using Multimedia DAISY Textbooks for Child with Reading Difficulties: Based on Secular Change in Reading Abilities

この論文をさがす

説明

type:Article

本研究では,小学校に在籍する読み書きに困難のある児童に対して, 2年半にわたりマルチメディアDAISY教科書を活用した学習支援を実施した事例を取り上げる。対象児童の読みの正確性・流暢性および視機能の変容を通して,マルチメディアDAISY教科書を活用した学習支援の効果を明らかにすることを目的とした。対象となったのは通級指導教室で指導を受ける読みに困難のある児童1名であり,アセスメントとして,STRAW-Rの音読の正確性と流暢性,音読および視線追尾検査を実施することで読字能力の変容を明らかにした。2年半にわたり,マルチメディアDAISY教科書等を活用して学習支援を行った結果,行動観察による学習態度だけでなく,全てのアセスメントで変容が見られた。特に,音読の流暢性,音読のパフォーマンススコアが向上し,1文字あたりの停留点は大幅に減少した。音読の流暢性の変化は,音韻処理能力の向上が,音読のパフォーマンススコアの変化はマルチメディアDAISY教科書と併用して実施していたビジョントレーニング,認知作業トレーニングが影響していることが示唆された。よって,マルチメディアDAISY教科書等を活用した学習支援の有効性が示唆された。今後は,読みに困難のある児童生徒に対してマルチメディアDAISY教科書を長期的に活用することを通して,教科書の効果的な活用方法をさらに積み上げていく必要がある。

In this study, a case is examined in which the learning support using Multimedia DAISY textbooks was provided over two and a half years to an elementally school child with reading difficulties. This study aimed to reveal the effectiveness of the learning support using Multimedia DAISY textbooks through the transformation of child's reading accuracy and fluency and visual performance. Target child to this study was a one with reading difficulties who was learning resource rooms. The changes in her abilities to read were clarified through the assessments of the reading accuracy and fluency from a STRAW-R and oral reading and eye-tracking tests. The learning support using Multimedia DAISY textbooks and provided over two and a half years revealed changes not only in the learning attitude of target child but also in all the assessments. Especially, scores given on the reading fluency and oral reading performance improved whereas her fixation point per word decreased substantially. It was suggested that the reading fluency was influenced by the improvement in her abilities to deal with phonological information and improvement of the performance score for her oral reading was affected by a vision training program and a cognitive training program used concurrently with the Multimedia DAISY textbooks. Therefore, the effectiveness of the learning support using Multimedia DAISY textbooks was suggested. In the future, it will be necessary to go forward to further accumulate the methods to effectively use textbooks through secularly using the Multimedia DAISY textbooks for children with reading difficulties.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ