The Identity Perception among Young Japanese Brazilians Living in Japan : A Case Study about Learners of Portuguese as Heritage Language
Search this article
Description
The study analyzes the profile of four young Japanese Brazilian students enrolled in a volunteer initiative for teaching Portuguese as heritage language in Sakai, Osaka prefecture. The children of Brazilian dekasegi, who came to Japan during the 1990s to work in the industrial sector, were born and raised in Japan and live in an area with low concentration of Brazilian citizens. By presenting and interpreting their identity narratives, the investigation aims to understand how identification process and perception take place within these individuals, whose usage rate and proficiency in Portuguese language are variable. The results suggest that factors such as parents' level of acculturation and the relationship with siblings and other family members have an important impact on children's sense of belonging. Research findings also indicate that this second generation of immigrants places a higher value on schooling and education, frequently included in their plans for the future, and reveals an internationalist inclination characteristic of a culturally hybrid profile.
日本在住日系ブラジル人青年のアイデンティティ認識 : 継承語としてのポルトガル語学習者のケース・スタディ 【日本語要旨】本研究は,大阪府堺市においてボランティアで行われている継承語としてのポルトガル語教室に通っている,4人の日系ブラジル人青年を対象としたケース・スタディである。対象者達は,1990年代に製造業で働くために来日した日系ブラジル人の「デカセギ」労働者の子どもである。彼らは,日本で生まれ育ち,日系ブラジル人の非集住地域に住んでいる。本研究は,彼らのアイデンティティについての語りを提示し,解釈することを通して,ポルトガル語の接触度や流暢さがさまざまな彼らが,どのようにアイデンティティを形成し,認識していくのかを明らかにすることを目的とする。本研究からは,きょうだいなどの家族との関係に加え,両親の日本社会での文化変容のレベルが,子どもの所属意識に強い影響を与えていることが明らかになった。また,対象とした移民第二世代は,学校や教育を重要視し,しばしば将来計画に含めていることや,文化的にブラジル的なものと日本的なものを混淆させた側面をもち,外国語学習や海外移住を志向するなど国際的な傾向があることが明らかになった。
Journal
-
- 奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science
-
奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science 68 (1), 33-50, 2019-11-29
奈良教育大学
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390290699750934784
-
- NII Article ID
- 120006772707
-
- NII Book ID
- AN00181081
-
- ISSN
- 05472393
-
- NDL BIB ID
- 030215159
-
- Text Lang
- en
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles