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Minorities “in between” China and Japan : Complexity of legal status and identity

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  • 日本と中国の“はざま”のマイノリティ : 複雑化する法的地位とアイデンティティの葛藤

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Nation states classify their nations and foreigners by nationality, andintegrate people by unifying their languages and cultures. They also territorializeindividual identity by granting nationality. The themes of nationstate and nationality were rather a minor issue in anthropology until recently.This is because studies in anthropology mainly focus on primitive or tribalsocieties which existed much earlier before the birth of nation states. Therefore,the term minority is often used to describe aborigines or groups of peoplewho share ethnic and cultural characteristics, and who often have a firmidentity base on these. This article, rather, pays attention to nation states,and focuses on the minorities who cross borders or transfer their nationalitydue to political events occurring among the nation states related to them.In particular, I study three groups of people who have been affected by Sino-Japanese relations. These are stateless overseas Chinese, Taiwanese, andwar orphans resident in Japan, whom I term “minorities in between Chinaand Japan.” The historical transitions causing them to be minorities will bedescribed, and the complexity of their nationalities and identities will be analyzed.

国家は国籍によって国民と外国人を分別し,文化や言語を統一することによって国民の統合をはかり,また国籍を与えることによって個人のアイデンティティを領土化した。これまで人類学において国家や国籍というテーマは,副次的なものであった。なぜなら,人類学が主な研究対象としてきたのは未開社会や部族社会など国家形成以前の社会であったからである。よって,マイノリティというときも,先住民や少数民族など民族的・文化的な特徴を持つ人びとをさし,彼らはしばしば,そうした特徴による確固としたアイデンティティを有する人びとであった。本論では,むしろ国家に着目し,その政治的変動によって越境を行い,また国籍など法的な身分が変更した結果マイノリティとなった人びとに注目する。つまり,日本に在住する人で日中関係に翻弄された人びと,具体的には,日本と中国の外交関係の変動の結果無国籍となった華僑,帝国臣民であった台湾人,満州に渡った残留日本人孤児の3つのグループに注目する。彼らを「日本と中国のはざまのマイノリティ」とし,彼らがそのマイノリティとなるに至った歴史的背景,そして,その複雑化したアイデンティティを分析する。

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