日本語学習者の語彙認知におけるアクセント情報の利用 : 韓国ソウル方言を母語とする学習者を対象として

DOI 機関リポジトリ Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Use of Accent Information in Word Recognition by L2 Leaners of Japanese : Focusing on the learners who speak Seoul Korean as their native language
  • ニホンゴ ガクシュウシャ ノ ゴイニンチ ニ オケル アクセント ジョウホウ ノ リヨウ : カンコク ソウル ホウゲン オ ボゴ ト スル ガクシュウシャ オ タイショウ ト シテ

この論文をさがす

抄録

Previous studies have shown that prosodic information plays an important role in spoken word recognition by L2 learners (Cooper et al., 2002). However, it still remains unclear exactly how and when learners use prosodic cues in the word recognition process. This study aims at answering the question whether Korean (Seoul dialect) learners of Japanese utilize prosodic information incrementally by investigating exactly how and when L2 learners use accentual information in the course of word recognition process. We conducted eye-tracking experiments with a visual world paradigm, using artificial Japanese words. The results indicated that the learners couldn’t use prosodic cues incrementally in word recognition because of the interference by perceptual experience with L1 phrase-level prosody.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ