千葉大学看護学部カリキュラム改正のプロセス : 教育目標の再構成と卒業時到達目標の設定

書誌事項

タイトル別名
  • The improvements of the undergraduate nursing curriculum in Chiba University’s School of Nursing. : Reconstructing educational goals and establishing a curriculum that leads to improved student competency by graduation
  • チバ ダイガク カンゴ ガクブ カリキュラム カイセイ ノ プロセス : キョウイク モクヒョウ ノ サイコウセイ ト ソツギョウジ トウタツ モクヒョウ ノ セッテイ

この論文をさがす

抄録

type:text

[要旨] 平成26年3月,千葉大学看護学部・看護学研究科は国立大学ミッションの再定義により,新たな人材養成目的を定めた.これを踏まえ,看護学部として平成29年度より新カリキュラムでの教育を開始すべく,学部教務委員会のもと学部カリキュラム検討ワーキンググループを編成し,約2年間検討を重ねた.今回のカリキュラム改正においては,千葉大学看護学部の現在に至る教育理念や既存の声明との整合性を点検するとともに,医学教育や看護学教育の世界的動向を踏まえてアウトカム基盤型教育の考え方に基づいた卒業時到達目標を再構成した.新カリキュラムにおける教育目標の領域は1. 看護実践能力,2.倫理的実践能力,3.研究力・科学的探究力,4.専門職連携力,5.グローバル社会における貢献力,6.自己教育力と設定し,特に3.研究力・科学的探究力と5.グローバル社会における貢献力の修得強化を目指した.また,6つの教育目標のもと卒業時到達目標とその下位目標を定め,学生の達成度についてその評価を学習者と教育者が共有できるように到達レベルを設定した.なお,これらのカリキュラム改正のねらいと内容については教員全員で共有しながら改正を行った.今後看護学部・看護学研究科が組織的に取り組むべき課題として,新カリキュラムの枠組みにおいて学生が研究力・探究力とともに看護実践能力の向上が図れるよう,臨地での実習体験を豊富にする具体的対策を継続的に検討し,実行する必要がある.また,新カリキュラムで強化した科目を学生が効果的に履修できるよう,教育環境を整備する必要がある.

[Abstract] After the mission statements of National Universities in 2014 were redefined by the Ministry of Education, we started reforming the educational curriculum of Chiba University’s School of Nursing. Our project team conducted a curriculum reform for about two years, based on our redefined Human Resources development purposes. A remarkable point of the new curriculum revision was that not only were our educational philosophy and existing statement redefined, but also we reconstituted our educational goals and introduced the concept of outcome-based education. The following six educational goals have been implemented within our new curriculum and represent our improved educational philosophy: 1. Nursing competence 2. Ethical practice ability 3. Research capabilities and scientific research 4. Interprofessional collaborative competency 5. Contributing and practicing in a global society 6. Self-education ability Within these six domains, we particularly aimed at strengthening our students’ability to contribute in a global society and their research ability. In addition, under these six education goals, we have set the performance level for each goal. As a result, it has become possible to share evaluations between students and teachers, and quickly see the outcome of our educational platform. Moreover, we have thoroughly shared the aims, contents, and progress of these changes in the curriculum to all faculty members. In the future, it is necessary to continue considering and implementing measures to enrich our students’ practical, clinical experience so that they can improve their clinical skills as well as research and inquiry skills. Also, we will continue to develop our educational environment so that students can take courses more effectively.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ