説明的文章の「筆者」概念と知識に関する検討 : 小学校中学年における自然科学的な説明文教材を例として

DOI 機関リポジトリ Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • The “Author Concept” and Knowledge of Expository Texts: The Case of Expository Texts about Natural Science in Elementary Schools
  • セツメイテキ ブンショウ ノ 「 ヒッシャ 」 ガイネン ト チシキ ニ カンスル ケントウ : ショウガッコウ チュウガクネン ニ オケル シゼン カガクテキ ナ セツメイブン キョウザイ オ レイ ト シテ

この論文をさがす

抄録

The purpose of this paper was to develop a framework for the “author concept” of expository texts from a perspective of “knowledge”. The developed framework has the following four features: (1) the author and reader are scientists; (2) the author belongs to the academic world as a producer of knowledge and he/she explains it to the reader belonging to the life world; (3) the author explains this to the reader belonging to the life world as a mediator of the academic world and the life world; and (4) the author and reader belong to the life world in the life world. I used this framework to examine expository texts on natural science used by third and fourth grade elementary school students.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ