教科指導におけるインクルーシブ教育 : 実技教科の特徴を生かした指導の具体化

DOI DOI IR IR Web Site View 1 Remaining Hide

Bibliographic Information

Other Title
  • 教科指導におけるインクルーシブ教育 : 各教科等の特徴を生かした指導の具体化
  • キョウカ シドウ ニ オケル インクルーシブ キョウイク : カク キョウカ トウ ノ トクチョウ オ イカシタ シドウ ノ グタイカ
  • キョウカ シドウ ニ オケル インクルーシブ キョウイク : ジツギ キョウカ ノ トクチョウ オ イカシタ シドウ ノ グタイカ

Search this article

Abstract

type:text

[要約] 本研究の目的は,学習指導要領の改訂に応じて,特別支援教育の視点を取り入れた各教科,すなわち,国語科,算数・数学科,理科,英語科,保健分野及び幼児教育の指導方法の具体例を明らかにすることである。結果として,ユニバーサルデザインと呼ばれるものに類する例,各々の障害特性に特化した支援や手立ての例を示すことができた。今後は,教科横断的に共通した有効な配慮や手立て,教科の特性上に生じる困難にのみ効果的な手立てなどについて考えることが必要であろう。

[SUMMARY] The purpose of this study is to embody how to teach each subject, namely Japanese, social science, mathematics, science, English, health, and preschool education from the viewpoint of special education in accordance with the revision of the course of study. As a result, examples of support or means called universal design and which depend on obstacle properties were proposed. In future, it will be necessary to consider subject crossing consideration and means which are common transversely, and to find effective means to deal with difficulties which occur as characteristics of the subject.

Journal

Report a problem

Back to top