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  • ワカイ ノ ニンショウ

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抄録

人間のもっとも深い自覚は,罪と死という,自己における一人称と三人称の対立の深淵に,自己が立っていることの自覚である.そして,人間のもっとも深い動機づけは,その同じ深遠に立つ隣人を救済しようとすることである.隣人を救済するためには,人間は,先駆的二人称という,一方向性をもった受容性を持たなければならない.その受容性としての先駆的二人称は,他者を確立し,また,他者の共通感覚を生成して行く.時間は一種の受容性であるから,時間の存在は,受容性の原点である,神の存在を証明している.先駆的二人称は,一人称と三人称の対立を和解させる,和解の人称である.

The deepest self-awareness of the human being is the awareness of his or her sins and death, or the fact of standing on the abyss of the antagonism between the first and the third persons in the self. The deepest motivation of the human being is to save his or her neighbor who stands on the same abyss of the self. To do so, he or she has to possess the anticipatory second person or the attitude of the one-directional acceptance for others. Such acceptance will establish the existence of the others and generate the sensus communis in them. Time is a kind of acceptance and the existence of time proves the existence of God as the origin of acceptancy. The anticipatory second person is the grammatical person of reconciliation, which reconciles the antagonism between the first and the third persons.

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