表現と間(前)-精神医学に学ぶ音楽教育論-

書誌事項

タイトル別名
  • ヒョウゲン ト アイダ ゼン セイシン イガク ニ マナブ オンガク キョウイクロン

この論文をさがす

抄録

type:Article

音楽は「認識」なのか,それとも「行為」なのか。音楽が,われわれが「生きる」ということに直接関わる行為であり,われわれがまさにいま,ここに生きているという実在感,生命感を経験する極めて重要な営みだということを解き明かすためには,「行為の立場」に拠るしかない。そもそも生命そのものは認識では捉えられず,実際に生きる行為の中にしか現れない。音楽教育論はこれまで,あまりにも「認識の立場」に頼りすぎていたのではないだろうか。本研究の目的は,木村敏の精神医学において導出された臨床哲学に関する諸概念の吟味を通して,音楽さらには人間の表現行為を生命とのつながりから捉える視点を学びつつ,音楽教育論の再構築を企図することにある。今回はその前編として,ノエマ/ノエシス,もの/こと,合奏の構造,メタノエシス性ついて詳しく検討する。

Is music a mode of “cognition" or “activity"? I will make it clear that music is a very significant experience which has direct bearings on life and actually makes us feel a sense of being alive, from the point of view of action. Life or music in itself cannot be perceived. It only occurs in living, or performing and hearing music, now and here. It seems to me that music education has been overly based on the position of cognition or perception. The purpose of this study is to reconstruct a theory of music education, through examining several ideas on the clinical philosophy of KIMURA Bin, a psychiatrist. The paper, the first part of this study, deals with noema and noesis, mono and koto, the structure of ensemble, metanoesis.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ