A短期大学における成人看護学Bの授業評価に関する研究 : 単元「心臓手術を受ける患者の看護」を展開して

書誌事項

タイトル別名
  • A タンキ ダイガク ニ オケル セイジン カンゴガク B ノ ジュギョウ ヒョウカ ニ カンスル ケンキュウ タンゲン シンゾウ シュジュツ オ ウケル カンジャ ノ カンゴ オ テンカイ シテ

この論文をさがす

抄録

type:原著

本研究は,成人看護学Bの「心臓手術を受ける患者の看護」における学生の授業評価を実施することを通して,本授業の改善を要する点を明らかにし,今後の教授活動や教材の改善の手がかりを得ることを目的としている。A短期大学看護学科2年生を対象に「授業過程評価スケール-看護学講義用-」を用いて調査を実施した。その結果,授業全体の評価として平均点は3.6点であった。「具体と抽象の連関と教員意見の織り込みの程度」に関する項目が高く評価され,「具体例・事例・経験談などで抽象的な内容を具体的に説明した授業」と評価された。さらに,「看護師や看護を重要なものと価値づけていることが伝わった」という項目も高かった。平均点の低い項目は「学生への対応」で,3.2点と平均点より低かった。特に「教員は学生への一方的な講義ではなく学生も参加できた」や「教員は学生の発言を取上げて講義を進めていた」が低く評価された。以上のことから,具体例・事例・経験談などで具体的に説明しながら,学生への一方的な講義ではなく学生の発言を取上げ,学生も参加できるような授業を展開する必要性が示唆された。

This study was conducted to identify ways to make improvements, based on an assessment by students, to the "Nursing care for patients undergoing cardiac surgery" class in the "Adult Nursing B" course as well as its teaching methods and materials. We conducted a survey of second-year nursing students of Junior College A, using a "scale to assess the teaching process in nursing lectures". Regarding the assessment of the class, the average score was 3.6 points. A high score was achieved for assessment items: "Explanation of the relationship between concrete and abstract matters and an appropriate level of opinions from instructors" and "Nurses and nursing care were recognized as important in the class". The most common comment from students was "Specific examples and experiences were used to explain abstract matters". The score for "response to students" was 3.2 points, slightly lower than the average. Their comments included: "Lessons were not interactive, and we just listened to the instructor" and "We had no opportunity to express our opinions in the class". Therefore, it is important to explain things using specific examples and experiences in class, and provide more interactive lessons to encourage students to express their opinions.

identifier:4

identifier:KJ00005819022

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ