作品創作に至る技術習得過程の指導内容に関する研究 ─ダンスクラシックの指導助言に焦点をあてて─

書誌事項

タイトル別名
  • サクヒン ソウサク ニ イタル ギジュツ シュウトク カテイ ノ シドウ ナイヨウ ニ カンスル ケンキュウ : ダンスクラシック ノ シドウ ジョゲン ニ ショウテン オ アテテ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究では,2001年11月~2009年5月までに刊行されたDVD資料より,バレエの技術習得から作品振付場面でのバレエ指導者の指導助言及び内容を抽出,分類整理し,バー,オ・ミリュー,振付(作品創作)の指導場面別,ダンサー( 学習者)の習熟度別に分析することで,作品創作に至る技術習得過程での指導内容について明らかにした.その結果,作品創作に至る技術習得過程での指導内容は,指導場面,学習者の習熟度が異なっても内感と制御の感覚に関する内容の指導が重視され,技術から作品表現へ向かう創造的態度を育成する指導も同時に行なわれていることが明らかとなった.

With the aim of clarifying the contents of the guidance provided in the process of skill acquisition toward work creation, this study examined DVD materials for ballet skill acquisition, published within the period between November 2001 and May 2009, to extract the contents of the guidance/advice provided by dance instructors when choreographing. The extracted data were classified, organized, and analyzed based on the theme of guidance (barre, au milieu, and choreography/work creation) and the level of the dancers (learners). The results revealed that the guidance provided in the process of skill acquisition toward work creation placed importance on internal sensations and the sense of control, regardless of the theme of the guidance or the level of the learners, and guidance for the development of creative attitudes that guide from skills to expression was simultaneously provided.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ