国語学力を視点にした中学校国語科の教科構造

Bibliographic Information

Other Title
  • コクゴ ガクリョク オ シテン ニ シタ チュウガッコウ コクゴカ ノ キョウカ コウゾウ
  • The Structure of Japanese Language Teaching in Junior High School

Search this article

Description

type:Article

本稿は, 中学校国語科においてどのような単元を組織すれば生徒の国語学力が育成されるのかを述べるものである。そのため, まず国語学力の中身を明らかにし, 次に国語学力の育成を目標とする単元のつくり方を明らかにしている。「どのような教材を使って生徒の感性を豊かにしようか」という従来の発想から, 「どのような学習指導活動と評価方法を使って生徒の国語学力を育成しようか」という発想への転換を促すものである。

This purpose of this paper is to clear units of Japanese language teaching in junior high school to extend student's learning of Japanese language. First, I clear contents of learning of Japanese language. Second, I clear how to organize units to extend student's learning of Japanese language. Teachers usually say “We try to make student's sense rich by using dramatic teaching materials."But now, we have to say “We try to make student's learning rich by organizing work and evaluation in class."

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top