表現の原理と展開 (II) -ピアノによる表現教育プログラムの開発に向けて-

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タイトル別名
  • ヒョウゲン ノ ゲンリ ト テンカイ 2 ピアノ ニ ヨル ヒョウゲン キョウイク プログラム ノ カイハツ ニ ムケテ
  • The Principles and Applications of Expression (II) : Towards the Development of the Expressional Education's Program through the Activities with the Piano

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type:Article

本研究は, 「表現教育プロジェクトの推進」という統一テーマの下でピアノによる表現教育プログラムの開発を目的とする一連の研究, 教育実践から成る。全体の構想は, まず表現教育の原理を表現内容, 表現方法, 教育内容・方法という視点から構築すること, つぎに表現教育の方法論を教育学の論理を応用して構築すること, さらにピアノを用いた表現教育の授業実践によって仮説として提示した原理・方法論の応用(検証)を企てることである。本稿はその第II報であり, これまでわれわれが行ってきた授業軌跡をベースにして, 身体運動(身振り)という視点に着目して実践した表現教育の展開例を示すことが主要な課題となる。

The main purpose of this series, which is called “the Promotion of the Expressional Education Project", is to make clear the principles of expression through the activities with the piano, and to develop the expressional education's program. To achieve our purpose, we will construct our own logics using aesthetics and pedagogy from four points of view : what music expresses, how to express it, what to teach, and how to teach it in the expressional education. And then, we will examine these logics in the activities of expression and education. Our Project is filled with the researches and practices actualizing various new ideas : theoretical studies, discussions, the performances on the piano, producing-directing-practicing many kinds of expressional education's programs, analyzing rich data, and so on. Our aim in this paper, the second report, is to show an example of the applications of expressional principles to the real cases on the basis of musical and expressional practices in class we have done since a few years ago. We are especially concerned with physical movements a pianist makes while playing the piano.

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