合理的配慮実施過程における書面による建設的対話の現状と課題 : 配慮依頼文書への回答から

DOI HANDLE Web Site オープンアクセス
  • 田島 晶子
    九州大学基幹教育院 九州大学キャンパスライフ健康支援センター インクルージョン支援推進室
  • 岸川 加奈子
    九州大学基幹教育院 九州大学キャンパスライフ健康支援センター インクルージョン支援推進室
  • 中野 光里
    九州大学基幹教育院
  • 横田 晋務
    九州大学基幹教育院 九州大学キャンパスライフ健康支援センター インクルージョン支援推進室 九州大学大学院人間環境学府
  • 田中 真理
    九州大学基幹教育院 九州大学キャンパスライフ健康支援センター インクルージョン支援推進室 九州大学大学院人間環境学府

書誌事項

タイトル別名
  • Current situation and Issues of Constructive Dialog through Written constructive dialog system in the Process of Implementing Reasonable Accommodation: From Responses to Written Requests
  • ゴウリテキ ハイリョ ジッシ カテイ ニ オケル ショメン ニ ヨル ケンセツテキ タイワ ノ ゲンジョウ ト カダイ : ハイリョ イライ ブンショ エ ノ カイトウ カラ

この論文をさがす

抄録

Since the enforcement of the Act for Eliminating Discrimination against Persons with Disabilities, the number of students applying for reasonable accommodation has increased at the university, and their support needs have become more diverse. To speed up and simplify the flow of support and ensure constructive dialog, the university introduced a written constructive dialog system. The faculty members decide whether or not the request for reasonable accommodation can be implemented in the written request, and if the request is “Negotiable” or “Impossible,” the reason for the response will be noted in the remarks column. After confirming the answer, the student decides whether to conduct an additional constructive dialog. As a result of organizing the current situation in the remarks column for the purpose of facilitating the provision of constructive dialog and reasonable accommodation in writing, it was shown that the faculty members basically responded to the written request with the understanding of consensus building through constructive dialog. However, to facilitate written constructive dialogs and provision of reasonable accommodations, the faculty members needed to include alternative solutions along with the reasons for their responses, universities and supporters were required to provide information on specific support, and support systems for teachers and staff needed enhancement.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ