書誌事項
- タイトル別名
-
- エホン オ ヨミアウ キョウセイタイ
- Reading together in symbiose : A posture for sharing a picture book between parent and child
この論文をさがす
説明
本稿は,絵本を読みあう姿勢について考察する。絵本を子どもと大人が一緒に読む体勢は,三項関係として把握されており,読書というよりも読みあいとして理解されている。読みあいでは,抱く姿勢,つまり,読み手の大人が子を膝にのせて読んでいる姿勢がみられる。 本考察では,アンリ・ワロンが提示した共生態を参照する。彼は,母子の抱く姿勢における一体感に原基的な癒合的社会性を捉え,母子間の共生における情緒的共鳴の考察を展開した。それを読み解いて,本稿では,読みあいが共生態の姿勢構成を基底とすることを示す。
This paper examines the tonic posture of reciprocal reading between parent and child. Theoretically, it defines the triad relationship between a picture book (a medium), a parent (a reader), and a child (a listener). In terms of practice, it describes the togetherness of sharing a book with an infant, rather than reading. This paper observes intimate reading, in which parent and child remain in close physical contact, the parent holding the child on the lap as the book is read in coaction. This paper references Henri Wallon’s conception of symbiose (symbiosis), the mutual respirational communion through ventral-ventral contact. This type of touch develops a sense of compresence between mother and infant. In addition, it implies the primordial syncretic sociability and the origin of communication in affective consonance between parent and child. This paper contemplates that parent-child engagement through sharing is fundamentally reliant on their posture in symbiose.
収録刊行物
-
- 聖学院大学論叢 = The Journal of Seigakuin University
-
聖学院大学論叢 = The Journal of Seigakuin University 第34巻 (第1号), 33-47, 2021-10-25
聖学院大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390292118451703808
-
- NII論文ID
- 120007172334
-
- NII書誌ID
- AN10068733
-
- NDL書誌ID
- 031828025
-
- ISSN
- 09152539
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles