大学から社会への移行における時間的展望の再編成に関する追跡的研究 ( V ) - 卒業前後4年間のアイデンティティと時間的展望の規定関係 -

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タイトル別名
  • ダイガク カラ シャカイ エ ノ イコウ ニ オケル ジカンテキ テンボウ ノ サイヘンセイ ニ カンスル ツイセキテキ ケンキュウ 5 ソツギョウ ゼンゴ 4ネンカン ノ アイデンティティ ト ジカンテキ テンボウ ノ キテイ カンケイ
  • Follow-up Study on the Reorganization of Time Perspective in Transition from University to Work in Japan ( V ) : The Causal Relationship between Identity and Time Perspective in 4 Years around Graduation

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type:Article

大学から社会への移行時において時間的展望とアイデンティティはどのように規定しあい発達するのであろうか。それを検討するために, 卒業前後4年間にわたって縦断的調査の協力が得られた52人のデータを分析した。その結果, 大学3年のアイデンティティの達成が大学4年の希望を高め, 大学4年の時間的展望のすべての側面が卒業1年目のアイデンティティに影響を与え, 卒業1年目のアイデンティティの状態が2年目の充実感を左右するという関係が示された。具体的な過程の検討が今後の課題とされた。

In order to clarlify how identity and time perspective can determine each other in transition from university to work, fifty two samples of the cohorts entered into university at 1990, 1991 and 1992 were followed up over 4 years from the third grade to second year after graduation. Findings showed that, firstly, the identity status at the third grade has determined the hope at the fourth grade; secondly, the every aspects of time attitude at the fourth grade has determined the identity status at the first year after graduation; thirdly, the identity status at the first year after graduation has determined the fullness at the second year after graduation. These suggest that identity and time perspective may determine each other one after the other.

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