理科学習における発展課題(V) -小学校第5学年の冬季休業中の自由研究から-

書誌事項

タイトル別名
  • リカ ガクシュウ ニ オケル ハッテン カダイ 5 ショウガッコウ ダイ5 ガクネン ノ トウキ キュウギョウ チュウ ノ ジユウ ケンキュウ カラ

この論文をさがす

抄録

type:Article

児童の"能動的な学び"をみるために前段階として、第5学年の児童を対象に、夏季の理科の自由研究の実態に引き続き、冬季の自由研究の実態について検討した。その結果、教師の支援・援助がない状態で、理科の自由研究をした児童は、全体の約17%であった。さらに、自由研究をした児童の内で、自発的にした児童は約8割であった。また、自由研究をした児童は、自己評価も肯定的傾向にあることが示された。この結果は、前回の調査結果とほぼ同じ傾向にあった。今回、自由研究をした5年生の中で、夏季休業中にも自由研究をした男子の割合が女子に比べて高いこと、前回の調査に比べて、自由研究をしなかった児童の理由で、わからないや無関心の割合が低くなっていることが示された。

To obtain an information on the pupils'active learmning attitude the responses for the inquiries concerning the pupils' free-hand assignments of the science lesson of the winter vacation in the fifth gradse of the elementary schools have been examined,successively the previous summer vacation in 1999.From the analysis of the inquiries almost all pupils more than 80 percents of total examinees of 170 pupils,withput teachers' supports or encouragements,did not show marked interest in accomplishment of their free-hand assignments of science lesson.It has been found that only eight percents of total pupils have been able to accomplish volantarily their free-hand assignments. Pupils'characteristics for active learning attitude were revealed that pupils had volantaryily accomplished their free-hand assignments have shown affirmative responses to impose self evaluation in science lesson on themselves. It is also confirmed that this affirmative response of the fifth grade pupils is similar results obtained for the sixth grade pupils. The present analysis implies that the fraction of the number of pupils showing the attitudes of "indifference" as well as "do not know what to do" toward the free-hand assignment gives rise to a slight declination,in comparison with the previous survey report (IV) in 1999.

収録刊行物

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ