子どもの豊かな表現を引き出す保育者の態度

書誌事項

タイトル別名
  • コドモ ノ ユタカ ナ ヒョウゲン オ ヒキダス ホイクシャ ノ タイド

この論文をさがす

抄録

type:Article

子どもの豊かな表現を引き出すには保育者の態度が大きく影響する。そこで,豊かな表現を引き出した保育者の態度について事例の記録を採集し,その分析を行った。事例は観察したもの,書物,学会の論文集より,計620例を使用しカテゴリ分析を行った。その結果,13の要因が抽出された。最も多いのは「適切な対応」で,次が「言葉かけ」で,この2つで48%を占め,どの年齢においてもこれらの2つが多い。全体的に3~5歳は似たような保育者の態度が見られるが,さらに詳しく各年齢で特徴的なものをみると,2歳児では「モデルを示す」が上位にある。3歳児では「対話」の要因が入ってくる。4歳児では「消極的な子どもへの配慮」,5歳児では「時間的な要素」が上位にくる。表現活動には時間的な流れがあるが,表現の最中に関わりをもつ例が多く,事例の80%であった。後は,「日常の心得」「導入」「事後の処理」であった。事例全般から,保育者の対応は子どもの個性に合わせて,実に多様にタイミングよく行われていることがわかった。

Teacher's attitude greatly influences the variety of expression by the children. Therefore, attitudes by the teacher that helped to bring out various expressions have been collected and analyzed. The examples can be found through observations, books, and academic papers. Of 620 examples that were used, we have categorized them for the purpose of analyzing and 13 important factors were extracted. We discovered the two most important factors, "correspond appropriately" and "talk to children", consist 48% of all important factors and do not deviate much among all age groups. In general, all of the 3 to 5 year olds we observed resemble the research. Among all age group's characteristics, 2 year olds follows teacher's example while 3 year olds are able to conduct conversations, 4 year olds express concern for children who are passive while 5 year olds regard element of time as most important. In the area of expression, individual event in each time frame may be different and the effect between teacher and children consist 80% in all example. Next expressions are daily reaction, introduction, and dealing after the fact. By combining all the examples, we believe all teachers, in the most appropriate time, should take children's personality into consideration.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ