食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシー

書誌事項

タイトル別名
  • Health literacy in social eating situations of adolescents with food allergies
  • ショクモツ アレルギー ノ アル シシュンキ ノ コドモ ノ シャカイテキ ショクジ バメン ニ オケル ヘルスリテラシー

この論文をさがす

抄録

type:text

[要旨] 【研究目的】本研究の目的は食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシーを明らかにし,看護援助の示唆を得ることである。【研究方法】食物アレルギーのある13~15歳の6名に半構成的面接を行い,質的帰納的に分析を行った。【結果】食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシーとして10項目が抽出された。親による食物アレルギーの安全のサポートを受けて【少しずつ食べる治療を自分に合わせて遂行する】,配慮してくれる友達との食事では【自分の経験をもとに友達の食べ物や場に合わせて楽しく食べる】,気を遣わなければいけない友達とは【食べたい物の原材料を読み取り友達と一緒に食べる】,学校では【生命に直結する自分の食物アレルギー情報をクラスメイトへ発信する】等がみられた。一方,【いつもと同じ環境で食べるときは食物アレルギー症状がでないと判断する】等,社会的食事場面におけるヘルスリテラシーが不十分な状況もみられた。【結論】食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシーを促進する看護援助として,友達との外食場面においてどのような問題が起こるのかを予測し友達の食べている物や場に合わせて調整できるという,自己管理への支援の必要性が示唆された。

[SUMMARY] Study Purpose: This study aims to clarify the health literacy (HL) that adolescents with food allergies (FA) demonstrate in social eating situations and to gain insights for nursing practice. Study Method: We conducted semi-structured interviews with six adolescents with FA aged 13 to 15 and analyzed the data qualitatively and inductively. Results: Ten HLs were identified as HLs in social eating situations for adolescents with FA. With their parents’ support in terms of FA safety, they practice, as appropriate to themselves, the therapy of eating gradually increasing amounts of a food they are allergic to. When eating out with supportive friends, they enjoy what their friends eat and is suitable for the occasion, choosing acceptable items based on their experience. When not-so-close friends, whom they may not want to reveal their FA to are present, the adolescents with FA check the food ingredients and eat together. At school lunch time they read the lunch information together with the homeroom teacher as well as sharing information with classmates about their FA that is directly relevant to their life. On the other hand, when they eat in a familiar environment, they judge that FA symptoms will not occur, which represents one example of inadequate HL. Conclusion: Nursing practice for adolescents with FA should include encouraging them to anticipate the possible problems while eating with friends and empowering them to adjust their eating behavior according to the situation.

収録刊行物

問題の指摘

ページトップへ