- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Bibliographic Information
- Other Title
-
- The Change of Young Children's Stereotypes of Animal Characters -The Exploratory Study to Approach Young Children's Stereotypes-
Search this article
Description
type:Article
本研究は、幼児のステロタイプの変容に焦点をあて、幼児の偏見やステロタイプに関する研究を蓄積していくための予備的な研究である。方法論も試行的であり、今後の研究課題を少しでも明らかにすることが目的である。 年中クラス児23人(男児11人,女児12人)、年長クラス児23人(男児10人,女児13人)に、オオカミとウサギなどのキャラクターのイメージについて回答してもらった。そのキャラクターの違いや、表情の違いが、それぞれのキャラクターの行動予測や好き嫌いにどのように影響するのかを検討した。 1回目の面接後、悪役としてのステロタイプにあてはまらない、反例ともいうべきオオカミが登場する絵本『ともだちほしいなおおかみくん』を読み聞かせた。その絵本をそのままクラスに留め置き、およそ2か月後に2回目の面接をした。 その結果として、幼児によるキャラクターの行動予測の半数以上は、表情要因のみによるものであり、また、キャラクターのステロタイプによる反応も、反例によって変容することがうかがわれた。しかしながら、幼児の反応は予想以上に多様であり、また、行動予測を尋ねた場合とキャラクターへの好嫌を尋ねた場合での回答のずれも大きく、今後の研究デザインを検討するために考慮すべき事項が数多く指摘された。
This report is a pilot study for future studies on young children's prejudice and stereotype. The methodology of this research is also experimental, and then purpose is to clarify the problems for future investigations. Twenty-three 5-year-olds (11 boys and 12 girls) and 23 4-year-olds (lo boys and 13 girls) answered the questions concerning (l) whether wolf (or rabbit) does something good or something bad, (2) whether the children want to be wolf (or rabbit), and (3) whether they like or dislike wolf (or rabbit). The wolf (or the rabbit) was presented either with its smile face or with its angry face. After the question session, children were read a picture book on a wolf who wants to be friends with other animals, which might offer a counter-example against stereotyped wolf. Two month after that, children were interviewed on the question (1) again. The results showed that most of the young children except 5-year-old boys answered that the smiling ones do something good and the angry-faced ones do something bad, no matter what the character is. Some children who used stereotypes on the first session threw away the judgment on the second interview. Of course, we are not allowed to generalize these results due to some limitations of this study, however the results encouraged us to design future researches, considering the problems which this study brought up.
Journal
-
- エデュケア
-
エデュケア 22 31-39, 2002-03-31
大阪教育大学幼児教育学研究室
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390295956282541696
-
- NII Article ID
- 120001060065
-
- NII Book ID
- AN10538586
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- CiNii Articles