オンライン討議による学習指導案の作成技能の変容:算数科指導法での指導案課題の分析

書誌事項

タイトル別名
  • オンライン トウギ ニ ヨル ガクシュウ シドウアン ノ サクセイ ギノウ ノ ヘンヨウ : サンスウカ シドウホウ デ ノ シドウアン カダイ ノ ブンセキ
  • Change in Writing Skills for Teaching Plans through Online Discussions : Analysis of Teaching Plan Tasks in Instruction and Methods of Mathematics

この論文をさがす

抄録

application/pdf

教職課程では,学習指導案の記述項目を各教科の指導法の中で講義し,学生は数回の作成を通してその作成技能を育んでいる。近年,ICT環境の社会的な変化によって,オンライン討議が可能な環境となり,学習指導案に関する討議が容易になった。そこで,本研究では,オンライン討議によって,学習指導案の作成技能が変容し得るのか,またその変容を促す要因を明らかにした。その結果,オンライン討議を通しても,対面時と同様に学習指導案の作成技能は向上しえるが,学習指導案の作成技能と筆記試験の得点とは,弱い相関しかなく,講義内容を理解していても,必ずしも適切な学習指導案は作成できるとは限らないことを明らかにした。 In the teaching curriculum, the writing skills needed for developing teaching plans are taught in the Instruction and Methods of each subject, and students develop their writing skills through several sessions. In recent years, changes in the Information and Communication Technology (ICT) environment have made online discussions possible and have provided ease in discussing teaching plans. In this study, the author analyzed whether the writing skills required for teaching plans can be enhanced through online discussion and the factors that create such improvements. The results showed that the writing skills needed for teaching plans can be improved through online discussions as well as face-to-face interactions. However, there was only a weak correlation between the writing skills for teaching plans and the students’ scores of the written exam. The result indicates that even if the students understood the lecture content, they could not necessarily create appropriate teaching plans.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ