Effects of Experiential Learning through High School Students Visit to University Laboratories and Interact with Researchers and University Students
-
- MORI Akiko
- Research Center for Advanced Science and Technology, The University of Tokyo
-
- SHIMIZU Yuho
- Graduate School of Humanities and Sociology, The University of Tokyo Japan Society for the Promotion of Science
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 高校生が大学の研究室を訪問し研究者や学生と対話する体験学習とその効果
- コウコウセイ ガ ダイガク ノ ケンキュウシツ オ ホウモン シ ケンキュウシャ ヤ ガクセイ ト タイワ スル タイケン ガクシュウ ト ソノ コウカ
Search this article
Abstract
<p>2021年4月に,東京大学先端科学技術研究センターの中に発足した「先端教育アウトリーチラボ(AEO)」では,主に高校生以下を対象に,多様な教育実践に取り組んでいる.その教育実践の一つに,全国の高校等による個別の希望に応じ,先端研で取り組まれている学際的な研究内容に関して,当該研究が行われている場で,研究者及び大学院生等と生徒が対話し学びを深める「先端研リサーチツアー」がある.本研究では,このような体験によって,高校生がどのような学びを得ているのか,アンケート結果から分析した.その結果,相当数の生徒が,教科や科目の枠組を超え,教科横断型で文理融合的な視座を得たことが示唆された.</p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 47 (Suppl.), 149-152, 2023-12-20
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390299595862384896
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 033410066
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
-
- Abstract License Flag
- Disallowed