小学校5年「物の溶け方」の発展的課題に対する読み物とワークシートの開発と評価

書誌事項

タイトル別名
  • Development and Evaluation of Reading Materials and Worksheets for Advanced Task of 5th grade “Dissolution of Matter”

この論文をさがす

抄録

type:text

[要約] 本研究では,小学校5年「物の溶け方」の発展的課題として,教科書の分散モデルではなく,水が食塩を取り囲むモデルで,児童が理解できるような読み物とワークシートを開発し,読み物の読解から児童がどの程度理解して説明できるようになったのかを探った。その結果,開発した読み物を読んで,ワークシートに情報を整理したことから,90%以上の児童が食塩が水に取り囲まれているモデルを描き,科学的に説明できたのは82名(89.1%)となり,ほとんどの児童が科学的に自信を持って回答できるようなった。ワードクラウドからも,「読んだ後」には,「混ざる」「蒸発」に代わって「取り囲む」「電気」が出現し,読み物を通じて食塩と水が電気的にくっついて食塩が水に取り囲まれて落ちてこないという説明が児童に受け入れられた。

[SUMMARY] This study was performed to investigate how newly developed the reading material and worksheet facilitated students’ scientific explanation of “dissolution of matter”. A total of 92 students tackled to explain “The reason why the salt solution does not become thicker at the bottom even after a week” in a 1-hour science lesson using the reading material and worksheet. The students’ responses on the worksheet were analyzed. The results showed that 82 students were able to explain scientifically with confidence why the salt solution does not become thicker at the bottom. The students accepted the explanation that salt and water are electrically connected through the reading material and worksheet. In addition, most of the students realized that they had deeper understandings because they read the reading material and organizedthe information on the worksheet.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ