ソフトウェアエンジニアリングにおけるジェンダーに対する日本の取り組み:系統的文献レビュー

書誌事項

タイトル別名
  • Gender in Software Engineering in Japan: Systematic Literature Review

この論文をさがす

抄録

多様性や包摂性が社会的に注目される中,プログラミングを含む広義のソフトウェアエンジニアリングの研究,教育,実践において,ジェンダーに関係する困難さや取り組みの機会を議論し共有することは重要である.しかしソフトウェアエンジニアリングにおけるジェンダーに対する日本の取り組みの動向は明らかではなく,将来的に必要な取り組みを展望困難である.そこで本稿では,日本語で書かれた文献を対象とした系統的文献レビュー(Systematic Literature Review: SLR)を通じて,ソフトウェアエンジニアリングにおけるジェンダーの日本の研究動向を明らかとした.具体的には,1987年から2023年までの21件の文献を特定した.特に2015年から発表件数が増えており,社会的認知の高まりを受けて研究が活発化しつつあることを特定した.主要なトピックの分類としては,プログラミング教育におけるジェンダーの扱いが多く,ほかにはソフトウェアエンジニアリングの組織や仕事,研究者,UI/UX(User Experience)とジェンダーの関わりが見られた.トピックとしてプログラミング教育にやや偏っており,他のトピックへの取り組みの広がりが求められるとともに,トピック相互の良い影響関係が期待される.チーム構築やコミュニティとジェンダーの関わりに関する研究・実践の取り組みや,日本特有の文化的背景や商習慣に基づいた考慮や検討もなされることが望ましい.さらに,これらの研究成果を日本から論文誌や国際の場で発信することも今後の課題である.

As diversity and inclusiveness are gaining social attention, it is essential to discuss and share the difficulties and opportunities for gender-related efforts in research, education, and practice of software engineering in the broad sense, including programming. However, the trend of Japanese efforts to address gender issues in software engineering is unclear, and it is difficult to foresee the necessary measures in the future. In this paper, we conducted a Systematic Literature Review (SLR) of literature written in Japanese to identify research and practice trends in Japan on gender in software engineering. Specifically, we identified 21 papers from 1987 to 2023. We identified the number of publications has increased since 2015, indicating that research is becoming active due to growing social awareness recently. Many of the major topic categories dealt with gender in programming education. Other topics included women's activities and work environments in development organizations, women researchers and acceleration of women's participation in society, and efforts related to UI/UX and gender. The challenge is disseminating Japan's results in journals and international venues. As the topic is somewhat biased toward programming education, it is expected to expand its efforts to other topics and to have a positive influence relationship among the topics. It would be desirable to see research and practice initiatives on team building and the relationship between community and gender, as well as considerations and examinations based on cultural backgrounds and business practices unique to Japan.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ