高等学校数学における理解を深めるための指導方法に関する研究 (Ⅲ) ― 確率学習における「同様に確からしい」ことを重視した授業構成 ―

  • 久冨 洋一郎
    広島大学大学院教育学研究科院生 広島県立呉宮原高等学校

書誌事項

タイトル別名
  • Research on Teaching Method for Understanding in High School Mathematics (Ⅲ): Lesson Organization in Probability Learning That “Equally Likely” is Considered Important
  • 高等学校数学における理解を深めるための指導方法に関する研究(3)確率学習における「同様に確からしい」ことを重視した授業構成
  • コウトウ ガッコウ スウガク ニ オケル リカイ オ フカメル タメ ノ シドウ ホウホウ ニ カンスル ケンキュウ(3)カクリツ ガクシュウ ニ オケル 「 ドウヨウ ニ タシカ ラシイ 」 コト オ ジュウシ シタ ジュギョウ コウセイ

この論文をさがす

抄録

<p>   The purpose of this paper is to enhance the elaboration of the principle of lesson organization (Table 1), summarized in this research (Ⅱ) (Hisadomi, 2014), through an action research of “event and probability” in high school subject Mathematics A.</p><p>Table 1. Principle of lesson organization in high school mathematics</p><p>Level of Activity\Learning Stage ◇Intuitive ☆Reflective □Analytical</p><p>Activity in the task setting Referential activity Students’ learning activity General activity Formal mathematical reasoning</p><p>Students’ learning activity </p><p>  The result of qualitative and quantitative analyses of the lesson based on the principle of lesson organization showed the following two points:</p><p> (1)  After expressing the task setting as experimental results (model-of), each of the learning stages: intuition, reflection, and analysis work effectively when the level of activity is raised;</p><p> (2)  When Learning and Teaching of probability is conducted based on the principle of lesson organization, there is a tendency for students’ consciousness of “equally likely” to increase. </p><p>   Learning and Teaching based on the principle of lesson organization, specifically for “quadratic function” in high school subject Mathematics Ⅰ (Hisadomi, 2014) and “event and probability” in high school subject Mathematics A, demonstrated the effectiveness of the principle of lesson organization.  From these two case studies, the principle of lesson organization was considered to be effective in students’ understanding of a new concept, especially in the introduction of a unit.</p>

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ