歌にあらわれる『海』のイメージの変容

書誌事項

タイトル別名
  • The Transition of the Seascape Image Represented in Japanese Popular Songs
  • 歌にあらわれる「海」のイメージの変容--日本人の海の原風景観に関する基礎的研究
  • ウタ ニ アラワレル ウミ ノ イメージ ノ ヘンヨウ ニホンジン ノ ウミ
  • 日本人の海の原風景観に関する基礎的研究
  • A Basic Study on the Idea of the Remembering Seascape in Japan

この論文をさがす

抄録

<p>THIS STUDY BELONGS TO A BASIC STUDY WHICH IS GETTING SUGGESTION TO IMPROVE SEASCAPE AND AIMS AT GRASPING THE SEASCAPE IMAGE IN JAPAN. IN THE PRESENT PAPER WE INVESTIGATED THE TRANSITION OF PUBLIC SEASCAPE IMAGE BY THE METHOD OF COLLECTING LYRICS IN JAPANESE POPULAR SONGS.THE CONCLUSION IS FOLLOWING;1)THE SEASCAPE IMAGE CAN BE CLASSIFIED INTO 3 TYPES. TYPE 1: NATURAL STAGE "THE GREAT SEA" TYPE 2: ARTIFICIAL STAGE "THE SEA PORT TOWN" TYPE 3: MENTAL STAGE "THE BACKGROUND SCENERY OF THE ROMANCE"2)NATURALLY, PEOPLE COULD CATCH SIGHT OF THE SEA AS QUALITATIVE. RECENTLY, THE SEA CAN BE CONSIDERED TO BE ONE OF THE MENTAL STAGE. THERE IS A TENDENCY THAT THE SEASCAPE IMAGE TRANSFERS FROM TYPEL OR TYPE2 TO TYPE3.</p>

収録刊行物

  • 都市計画論文集

    都市計画論文集 29 (0), 595-600, 1994-10-25

    公益社団法人 日本都市計画学会

被引用文献 (7)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ